Salling Groups opkøb af 35 Coop-butikker er trådt ind i en afgørende fase
En lang række 365discount-butikker samt flere Kvickly- og SuperBrugsen-ditto. Og et par enkelte butiksprojekter.
Det er, hvad Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har modtaget en overdragelsesanmeldelse af mellem de to største dagligvarekoncerner i Danmark, Coop og Salling Group.
Det skriver styrelsen i en meddelelse.
Disse Coop-butikker overtager Salling Group
- 365discount
- Æbeløgade, København Ø
- Lemvig
- Gråsten
- Benediktsgade, Odense C
- Pandrup
- Vestbjerg
- Vorup, Randers
- Hedensted
- Ejby, Sjælland
- Enghavecentret, Vejle
- Faaborgvej, Odense
- Islands Brygge, Frederiksberg
- H C Ørsteds Vej, Frederiksberg
- Tommerup
- Herfølge
- Metropolen, København S
- Gistrup
- Hillerød
- Peter Bangs Vej, Frederiksberg
- Kibæk
- Smidstrup, Gilleleje
- Sæby
- Højby, Odense S
- Terndrup
- Kvickly
- Broen, Esbjerg
- Taastrup
- Slagelse
- SuperBrugsen
- Hobro
- Gørlev
- Næsby
- Midtbyen, Kolding
- Svinninge
- Butiksprojekter
- Amagerbrogade, København S
- Morud
Kilde: Coop/Salling Group
Overdragelsen er en del af Coops annoncerede spareplan fra juni, hvor 170 stillinger blev nedlagt, 19 butikker blev lukket - og 35 butikker altså blev solgt til Salling Group.
De 35 involverede butikker og butiksprojekter omfatter både lejemål samt ejendomme, som Coop Danmark i dag ejer.
Overdragelsen mellem de to giganter er af styrelsen omfattet af konkurrencelovens bestemmelser om fusionskontrol - hvilket betyder, at handlen først kan træde i kraft, når Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen endegyldigt har godkendt den.
I første omgang er der deadline for eventuelle bemærkninger til handlen 19. september kl. 12.
Fusionskontrol
- Ifølge konkurrenceloven skal en fusion, der ikke hæmmer den effektive konkurrence betydeligt, godkendes.
- Omvendt skal fusioner, som hæmmer den effektive konkurrence betydeligt, forbydes.
- Fusionskontrollen kan være meget omfattende - det skal stå helt klart, hvilke markeder fusionen kan påvirke og hvordan markederne præcist er defineret både i forhold til produkter/ydelser og geografi.
- Det kan være nødvendigt med en markedsundersøgelse, og ofte skal der gennemføres større økonomiske analyser af forskellige scenarier.
- Hvis en fusion ikke umiddelbart kan godkendes, kan den muligvis godkendes med tilsagn.
- Tilsagn er forslag om ændring af den anmeldte fusion, som virksomhederne selv formulerer og forpligter sig til.
- For eksempel kan de give tilsagn om at frasælge et forretningsområde i forbindelse med fusionen.
- Tilbudte tilsagn skal fuldstændigt fjerne konkurrenceproblemerne, og de skal i enhver henseende være komplette og effektive.
- De fusionerende virksomheder er forpligtede til at vente med at gennemføre fusionen, indtil den er blevet godkendt.
- Det kan straffes med bøde, hvis virksomhederne ikke overholder reglerne.
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen